Thursday, November 4, 2010

kisah bulan , bintang dan matahari .



kenapa bulan dan matahari x dapat bertemu ?

sedangkan bulan dan bintang sahabat sejati ?


" cahaya bulan x dapat diramal . itu janji yang dipegangnya . ia juga x pernah

mengingatkan mahupun memberi awas-awas . ia hanya menerima cahaya matahari

dan memantulkan semula ke bumi " - Nur Rohayati Nengsih



1 hari , aku terdengar suara bintang berbual bual dengan bulan .

" aku xnak teman kau lagi mulai malam ni n sterusnye . "
"kenapa ?" tanya bulan .

"padahal aku sayangkan kao . aku suka malam malam bila kau ade dan teman akuh sampai fajar menjelang . "

tetapi bintang tersebut hanya diam meredup .



Disebabkan bulan sayangkan bintang laa bintang pergi tinggalkan die .

aku tawu hal tu sebab ade 1 lagi bintang lain iaitu kawan karibnye mengatakannye pade aku .



cinta memang aneh . bukanke cinta harus disatukan ?

bintang cintakan bulan .

tapi bulan x cintakan bintang .

bulan juz kate yang die sukekan bintang .

siape pulak yang beza beza kan cinta dengan suke ?

kenape bulan x bencikan die je ?

malah , bulan suka kan die sampaikan bintang x de alasan untuk x temankan bulan malam nti.

bintang yg sinarnya paling terang ialah bintang yg bwarna biru .



sebuah iklan tong gas yang selalu aku tengok kat tv pon slalu bangge banggekan

produknye yang mmiliki api biru .

bukanke bintang jugak macam api yang panas dan mmberikan sinar ?



bintang yg aku tengah ceritekan ialah bintang kecil yg bwarna merah .

sebab tu laa , bintang tu x pernah kumpulkan kberanian untuk bagitau bulan yg die cintekan bulan .

bulan sendiri x pernah anggap bintang mlebihi shabat yg slalu mnemaninye tiap tiap malam .



" aku cintakan matahari " kata bulan .

" matahari dapat buat aku bersinar sinar pade waktu malam .

Matahari selalu buat aku ditunggu oleh semua pencinta malam .

dia buatkan aku selalu dinanti oleh setiap pujangga yang menulis bait bait puisi tentang cinta .

hanye dengan melihat diriku di langit mlam .

budak budak kecik slalu tggu aku untuk bmain dilpangan di tgah kampung . "



bintang x abiz berfikir kenapa bulan cintakan matahari .

sedangkan bulan x pernah jumpe dengan matahari .

dan ketika mereka bertemu pun , bulan akan ilang sinarnya .



kita menyebutnya gerhana matahari .

mase tu , kite xbole tgok troz ke langit .

katanya boleh merosakkan mata kita .

matahri x pernah fikirkan bulan .

die juz berikan sinarnye tanpe membezakan .

lagipun die x tawu yg sinarnya dimanfaatkan oleh bulan untuk bersinar mase malam .

ia hanya menganggap bulan menghalangkan sinarnya untuk mberikan cahaya kepada bumi .



mungkin matahari cintakan bumi .

aku x pernah tahu sbb aku x pernah bcakap dengan matahari dan bumi dan aku memang x peduli .



bintang rasa tak mendapat keadilan .

kenapa bulan cintakan matahari yang x pernah pkikirkan bulan .

dan x cintakan bintang yg cintakan die spenuh hatinye .


bintang pon rase x bdaye sbb wakaupun die nak berikan seluruh cahayanya kepada bulan

agar bulan berchaya , bintang x dpat lakukan sebab jaraknya jaoh .



matahari pon bintang . bintang merah yang same dengan dirinye .

tapi matahri lebih terang daripade bintang .

tapi bintang bukan matahari . sebab tu bulan x cintakan die .


cinta memang pelik . sebab tu bintang kate kat semua kawan kawan die .

" aku x nak lagi temankan bintang mulai mlam nie " kemudian die menghilang dan bersembunyi . dan x pernah lagi temankan bulan .




aku akan bagitau korang 1 rahsie .

bintang tu adelah aku .

ia turun ke bumi sebagai bintang jatuh dan juga permintaan spasang kekasih

agar mereka bdua dpat hdup bhagia hgga ke akhir hayat .

ia kmudian jatuh ke dalah rumahku dan myusup ke dalam rahim ibuku dan mnjadi aku .


walaupun aku x nak temankan bulan .

tapi kdang kadang aku rindukan bulan .



dan aku akan melihat bulan dan mndengar ucapan alam semesta sambil berharap agar

1 hari nanti bulan akan dapat mencintai bintang .

jika hari itu tiba , aku akan terbang ke langit dan mnjadi bintang yang akan selalu menemani bulan .

0 corat coret anda :D:

Post a Comment

awak comment , saya sayaaaaaang awak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...